Nervøs til køreprøven

Er du nervøs for køreprøven

Det er naturligt og helt normalt at være nervøs før en prøve eller eksamen – også før din køreprøve. Men det må naturligvis ikke tage overhånd, så du ikke får gjort de ting du gerne vil gøre eller ikke kan kontrollere dig selv og bilen.

Du kan selv gøre noget for at være mentalt parat og lette presset, både før prøven og under prøven (se under Gode råd til køreprøven). Din kørelærer kan naturligvis også hjælpe dig og du kan få hjælp fra din læge og psykologer.

I samarbejde med Klar Parat Bestå

Det du finder på siden her, er lånt fra Klar Parat Bestå, som holder kurser i at kontrollere den nervøsitet, uro og stress, som kan opstå under køreprøven og når når du kører.

Hvad kan din kørelærer gøre?

Fortæl det til din kørelærer

Din kørelærer er den nærmeste til at hjælpe dig men du kan ikke forvente at din kørelærer har gennemskuet dig. Derfor er du nødt til at fortælle din kørelærer hvordan du har det.
Er der bestemte manøvre som du ikke bryder dig så meget om, så be din kørelærer om at træne dem igen og igen til du føler dig sikker. Der skal sandsynligvis kun ændres en lille smule på din kørsel, før du oplever at have tid nok og føler mindre pres. Men det kan godt tage et stykke tid før tingene falder på plads for dig, så vent ikke med at sige det til din kørelærer.

Dagen før køreprøven

Sørg for at have planlagt en køretime tæt på den dag du skal til køreprøve. Meget gerne dagen før. Hos de fleste elever er prøvenervøsitet allerede tilstede under en køretime dagen før prøven. Den køretime vil give dig og din kørelærer en ide om hvordan du vil reagerere under køreprøven, så du vil være forberedt på det og kunne at tage højde for det under din kørsel.

Timen før køreprøven

Det er en rigtig god ide at mødes med din kørelærer en time inden køreprøven, så i kan gå bilen igennem (alt det du kan blive spurgt om når prøven starter) og du kan køre dig varm (ikke træt).
Når i kommer til prøvestedet, skal du have tid til at komme på toilettet, ryge, få noget at drikke, noget at spise, være alene og samle tankerne eller hvad du nu har brug for. Sig til din kørelærer, at du gerne vil ha 10-15 minutters pause lige før køreprøven starter.

Hvad kan du selv gøre?

Gør noget

Et fælles træk for dem som selv har fundet en vej ud af prøvenervøsiteten, er at de har gjort noget. Nogen har motioneret, nogen har bare drukket kamillethe. Men når du hører hvad andre har gjort, skal du overveje om det passer til dig. Det nytter ikke at du drikker kamillethe, hvis du i virkeligheden hader kamillethe.

Hvem skal vide at du skal til køreprøve?

Du skal overveje hvem og hvor mange der skal vide at du skal til køreprøve. Det kan ligge et ekstra pres på dig, hvis du har fortalt det til alle dine venner. Hvis du ikke består skal du også fortælle det til dem alle.

Aftenen og morgenen før køreprøven

Planlæg at lave noget som får dine tanker væk fra køreprøven. En tur i biografen, en hyggelig aften med kærresten, på restaurant, en løbetur langs søerne… Sørg for at være træt når du går i seng og få en god lang søvn. Hav god tid til dig selv om morgenen og få noget god morgenmad. Hvis prøven først er senere på dagen, så sørg for at have noget at lave det meste af tiden og tag afsted i god tid.

Er du til motion

Nogle elever har opdaget at de er mere rolige og kører bedre efter en løbetur eller en tur i motionscentret (f.eks. efter spinning). Prøv det 1-2 timer før en køretime og se om det virker på dig. Hvis det virker, kan du overveje at gøre det før prøven.

Anden form for hjælp

Baldrian piller

Nogen har taget Baldrian piller for at være mindre nervøs til køreprøven (2/3 af normal dosis før sengetid). De seneste erfaringer med Baldrian piller er, at de set fra kørelærerens side har stort set den samme effekt på eleven som Betablokkere.
Baldrian kan virke sløvende. Derfor skal du (ligesom med Betablokkere) afprøve dem en gang hvor du er hjemme og en gang hvor du kører med din kørelærer, så i kan se hvordan det påvirker dig.
OBS. Apoteket giver dig vejledning i anvendelsen af Baldrian piller.
OBS. Hvis du lider af en eller anden form for sygdom, skal du altid rådføre dig med din læge før du tager naturmidler i koncentreret form som f.eks. Baldrian piller.

Betablokkere

Din læge kan give dig nogle piller (Betablokkere) som kan reducere eksamensnervøsitet. Men det lader til at der er flere og flere læger som undgår at udlevere dem – måske med god grund.

Erfaringen viser at Betablokkere ikke kan hjælpe alle. Nogen har oplevet at de bliver trætte af medicinen hvilket jo ikke hører sammen med at køre bil. Derfor bør du tage en pille nogle dage før prøven så du kan se hvordan du reagerer. Aftal med din kørelærer, at du tager en pille før en køretime.
Du kan læse mere om Betablokkere her: www.apoteket.dk

Psykolog og hypnose

Du kan også søge hjælp hos en psykolog. Hypnose har hjulpet nogen men det kostede også 600 kr. – det er stadig billigere end at dumpe køreprøven.