Dårlig behandling fra kørelæreren

Hej autoskolen
Jeg har et spørgsmål som jeg har brug for svar på idet min datter er blevet dårligt behandlet af sin kørelærer, hvilket nu har ført til at vi må skifte.
1. Kørelæreren taler i mobil under kørslen
2. Kørelæreren vil ikke tilgodese de sidste to lektioner hun har betalt for da hun vil skifte.
3. Kørelæreren har været umulig at opnå aftaler med således er det nu 3 mdr siden min datter sidst har kørt på vej
4. Kørelæreren nægter at være behjælpelig med tidspunkter der kan passe til at køre i. Min datter er lige startet i lære og kan ikke få fri midt på dagen, men til trods for at hans hjemmeside siger der er åbent om lørdagen, vil han ikke køre med hende der da han holder fri i weekenden.
Han vil heller ikke være belejlig med at kunne mødes med hende og køre i hendes hjemby som ligger 18 km fra køreskoler. Vi er på intet tidspunkt blevet gjort opmærksom på at han ikke ville køre fra X-by til Y-by og det står heller ikke på hans hjemmeside at han ikke modtager elever fra omkringliggende byer.
Alt i alt er vi allermest frustrerende over at det er 3 mdr siden sidste kørsel på vej og frygter nu det kan koste MANGE ekstra timer hos den ny kørelærer.
Er der nok her til at klage over.?

Venlig hilsen X

Svar fra Autoskolen.dk

Hej X

1. Kørelæreren må ikke tale telefon under kørslen. Det er ulovligt og derfor kan der klages over det.

2. Hvis man har købt en pakke på køreskolen, har man ikke krav på at få penge tilbage hvis man ikke vil fortsætte. Men man har altid krav på at få det man har betalt for og hvis køreskolen ikke vil give det, er det noget man kan klage over.
Mange køreskoler vil dog omregne det man har brugt (teori, baner, og kørelektioner) til normal pris og trække det fra pakkens pris. Det der er tilbage vil man få udbetalt. Men det er altså helt op til køreskolen.

3. Hvis der går tre måneder eller mere imellem din datter har fået undervisning, skal hun starte forfra på en eller anden måde, afhængig af om teoriprøven er bestået eller ej. Så det skal i for alt i verden undgå. Eleven har selv et ansvar for at der ikke går for lang tid.

4. Hvis i er lovet køretider i weekenden eller på bestemte tidspunkter, så har i måske noget at klage over. Men i skal kunne bevise det. Er i ikke lovet det, så er der ikke noget at komme efter. At din datter er startet i lære og derfor ikke kan køre på bestemte tidspunkter, vil altid gøre det sværere at få køretider og er som udgangspunkt ikke køreskolens problem.
Det er normalt at undervisningen foregår i køreskolens lokalområde. Kørelæreren skal have bestemte øvelsesstrækninger til de forskellige lektioner og de vil typisk ligge i skolens lokalområde. At køre 18 km for at køre med en elev er faktisk ret langt og ikke hvad man kan forvente, medmindre det har været aftalt på forhånd. De 36 km transport frem og tilbage, er også tid kørelæreren ikke kan køre med andre elever.

Mit bedste råd vil være at skifte til en køreskole der er tæt på din datters læreplads eller hjem. Men det skal være hurtigt hvis i skal kunne fortsætte undervisningen og ikke starte forfra. Hvis din datter har bestået teoriprøven skal hun have undervisning inden der går 5 måneder fra sidste undervisning.

Jeg håber det er et brugbart svar.

Spørgsmål nr. 2

Hej Klavs

Tusind tak for det brugbare svar…
Jeg har dog et tillægsspørgsmål til punkt 3.
Når du skriver undervisning, gælder så både teoriundervisning eller køreundervisning?
For hun har hun har fået skrevet i sin logbog er 14.11.16, dog har hun et stempel for glatbane fra januar i år.
Du skriver også at eleven selv har ansvar, men når hun nu gentagne gange har kontaktet kørelæreren som enten ikke svarer på sin tlf eller ringer tilbage er det jo svært.. på nu nuværende tidspunkt har hun været i gang 5 mdr og hun har flere gange sagt hun skulle være færdig med kørekortet idet hun skal kunne køre bil på sin elevplads.

Øvrige svar er fine og takker og bukker mange gange

Hilsen X

Svar fra Autoskolen.dk

Hej igen

Ja, al undervisning gælder. Så hvis din datter har været på glatbane i januar, så gælder den dato som sidste undervisning, men det er vigtigt at den også er underskrevet af kørelæreren.

Ja, eleven har også selv ansvar… men det er svært hvis kørelæreren ikke reagerer på henvendelser. I forbindelse med en klagesag, kan det nemt ende med påstand mod påstand på grund af mangel på beviser og dermed kan klagen blive afvist. Når det handler om at holde for lang pause, er politiet fuldstændig ligeglade med hvorfor der er blevet for lang pause. Det er på den baggrund at eleven også har ansvar – men meget svært når kørelæreren ikke reagerer og man derfor kan ende med for lang pause.
Hvis I vil klage, og det synes jeg I skal, så skal I først klages skriftligt til køreskolen. Hvis I ikke er tilfredse med svaret fra køreskolen eller der slet ikke kommer noget svar, vil næste skridt være at klage til Ankenævn for køreundervisning. Men I skal være forberedt på at det kan ende med påstand mod påstand og klagesagen derfor ikke kan behandles.

Sideløbende med det, bør hun skifte køreskole – til en god en. Det kan godt være at det vil koste lidt mere, men hvis det betyder at der kommer gang i det igen og hun bliver færdig, vil det være godt givet ud.

Jeg oplever desværre en stigning i sager som jeres, både her på mail og henvendelser til min køreskole. Jeg tror at der er nogle køreskoler der har taget flere elever ind end de har kunnet overkomme og det kommer så til at gå ud over nogen. Alene i denne uge har jeg modtaget tre emails om det samme. Jeg håber ikke det er en ny tendens på køreskoler.