Køreundervisning er helt ude i hampen

Jeg startede til kørekort d. 5 oktober sidste år. Og det startede rigtig fint, og jeg var/er egentlig rigtig glad for min kørelærer. Men jeg synes ærlig talt, at det hele er ved at være noget rod.
Jeg blev færdig med teori i starten af december. Men jeg er ikke engang halvfærdig med mine køretimer. Jeg har ikke haft mørkekørsel, motorvej eller været inde og køre i en stor by.
En af grundene til dette, er blandt andet, at min kørelærer meldte afbud 2 gange pga hendes børn var kommet til skade. Dette havde jeg selvfølgelig fuld forståelse for, da jeg selv har børn. Kort før jul, opstår der så en situation hos mig, som gør at jeg får sværere ved at køre i hverdagene. Jeg spørger derfor min kørelærer, om det på nogen måde er muligt, at jeg kan køre i weekenderne, efter hendes juleferie, altså i det nye år. Dette foregår over SMS, og hun svarer tilbage også over SMS, at det løser vi sammen. Og at hun er åben over for at køre lidt i weekenden både i januar og februar.
Så kommer vi ind i det nye år, også jeg onsdag d. 11 januar stadig ikke har hørt fra hende og fået en tid til kørsel, skriver jeg til hende. Og nu vil hun så pludselig ikke køre i weekenden i januar alligevel. Det er også en mulighed for mig, at køre om eftermiddagen efter kl 17, men der har min kørelærer informeret mig om, at hun ikke må starte en køretime efter mørkets frembrud.
Min mand er ved at tage stort kørekort i forbindelse med hans arbejde, og han har så luftet hans frustrationer omkring det her til et par af hans kørelærere og har fået af vide af dem, at det ikke er lovligt, det min kørelærer har gang i. At teori og kørselsundervisning skal følge hinanden. At det ikke er lovligt, at jeg er så langt bagud med min kørsel i forhold til teori.
Hun har heller ikke bedt mig skrive under i undervisningsplanen/logbogen siden jeg var i kravlegård. Altså har jeg på papiret kun modtaget 2-3 teorilektioner og alle lektionerne i kravlegården.
Mit spørgsmål er så, hvad kan jeg gøre i sådan situation?
Vh V…..

Hej V…..

Den måde din køreundervisning er foregået på er helt ude i hampen – eller endnu længere væk. Forløbet er ulovligt på flere punkter:

1. Undervisningen skal tages i rækkefølge. Det betyder at teorilektioner der omhandler kørsel på vej SKAL efterfølges af praktiske lektioner i samme emne.
  2. Man må ikke være flere teorilektioner forud.
  3. Der SKAL underskrives i lektionsplanen af både eleven og kørelæreren efter hver eneste undervisning.

Det betyder at den undervisning du har været udsat for er ulovlig og dermed ugyldig.

Mit råd til dig er, at kontakte kørelæreren og forlange at der kommer styr på det nu. Du skal gøre det skriftligt på mail eller sms. Hvis der ikke sker noget, skal du forlange at få dine penge tilbage og få udleveret lektionsplan og ansøgning – det skal også gøres skriftligt så du har dokumentation.

Du kan klage over køreskolen til Ankenævnet for køreundervisning. Der findes en god vejledning til hvordan du gør på siden her http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og-raad/Biler-og-cykler/Koerekort/klager

Du kan også gå til politiet med sagen. Kørelæreren vil stå til en meget pæn stor bøde. Selvom du ikke har lektionsplan og ansøgning, så skal manøvrebanerne gemme oplysninger om alle elever der har været på banen. Der vil på den måde kunne findes noget dokumentation på at du har været i gang og hvilken køreskole der havde dig på banen.

Jeg håber det løser sig meget hurtigt.