Generhverve kørekortet

Køreprøven

Du skal “bare” køre bil, når du skal generhverve kørekortet

Når du skal til den praktiske prøve, er det vigtigt at du bare kører bil. Den prøvesagkyndige forventer og ved godt at du kan køre bil, du skal jo “bare” generhverve kørekortet. Du skal altså ikke præstere noget og slet ikke overpræstere. Du skal simpelthen “bare” køre en tur, hvor den prøvesagkyndige fortæller dig hvor du skal hen.
Når det er sagt, så vil din kørelærer nok påpege nogle ting ved din måde at køre bil på, som du skal lave lidt om på.

Læs her, om det du skal have med til køreprøven, når du skal generhverve kørekortet.

Kørelærerens bil

Som du nok ved, er der forskel på biler. Så du skal sikkert også vænne dig til skolevognens koblingspunkt, gearskift mm.
I min nuværende skolevogn vil gearskiftet normalt være 1. gear, 2.gear, 4. eller 5. gear. Det vil sige at vi normalt altid springer et gear over og nogen gange springer vi to gear over. Gør vi ikke det, kommer vi meget langsomt i gang.
Og sådan er der nok nogle ting ved din kørelærers skolevogn, som du lige skal vænne dig til.

Forbered dig inden du kører med kørelæreren

Du kan med fordel forberede dig inden du skal ud og køre med din kørelærer. Nedenstående er typiske ting som alle generhververe kommer til at arbejde med. Og hvorfor ikke begynde at ændre på det nu, så du og din kørelærer kan koncentrere jer og om andre og vigtigere ting.

Hænderne på rattet

Noget bilister laver om på når de har fået kørekort, er måden de holder på rattet og måden de drejer rattet på.
Du skal holde hænderne på rattet med tommelfingrene på indersiden af ratkransen, de andre fingre på ydersiden af ratkransen og have hænderne i en position svarende til urviserstillingen ca. “et kvarter i tre”. Efter hvert gearskift, skal hånden tilbage på rattet.
Når du drejer rattet, skal du anvende begge hænder, således at hver hånd drejer en halv omgang på rattet, imens den anden hånd krydser over og bliver klar til at dreje videre.
Du må ikke holde på indersiden at ratkransen, kun have en hånd på rattet, holde på den nederste eller øverste del af ratkransen.

Armen i karmen og hånden på stangen

Du skal ikke køre med venstre albue i vindueskarmen eller højre arm på et evt. armlæn. Og højre hånd må kun befinde sig på gearstangen når du skifter gear og ikke længere. Hold begge hænderne på rattet.

Se dig over skulderen

Du skal se både i spejl og over skulderen (for at kontrolere den blinde vinkel), før vognbaneskift, højre- og venstresving i kryds, sammenfletning samt andre ændringer af bilens placering til siden.

Brems først og vent med koblingen

Koblingen skal som udgangspunkt først trædes ned efter bremsningen er begyndt – og så vidt muligt, først når det er nødvendigt. Nye biler (5-6 år) har en gearindikator som fortæller når hastigheden bliver for lav til gearet. Først når den fortæller det, skal du træde koblingen i bund.

Kontrolprøven

Den prøvesagkyndige vil bede dig om at kontrollere, at 3 forskellige dele af bilen er i forsvarlig stand. Hvis du ikke kan løse de 3 opgaver, vil den prøvesagkyndige give dig yderligere 1-2 opgaver. Læs mere om kontrolprøven her.

Manøvre du skal kunne når du skal generhverve kørekortet

Du skal kunne udføre følgende manøvre, som du med fordel kan begynde at øve dig på. Husk, du skal kunne manøvrerne i din kørelærers skolevogn.