Råd og tips til køreprøven

Hvordan består du køreprøven?

Svaret er enkelt. Du skal bare køre som din kørelærer har lært dig. Hvis du har en god kørelærer som underviser dig, så er du godt på vej til at bestå og behøver ikke at få alle mulige gode råd og tips.

Har du brug for råd og tips for at bestå kørepøven?

Tja, hvis din kørelærer bare lader dig køre rundt og gøre som du vil uden at undervise dig, taler i telefon eller på anden måde er mentalt fraværende i køretimerne, så vil du med garanti få en del ud af at læse og tænke over vores råd og tips til køreprøven.

Lyt ikke til andres gode råd og ideer

Dine forældre eller dine venner vil sikkert prøve at give dig “gode råd og tips” til hvordan du består – lad vær med at høre efter.De har ikke set dig køre bil og ved ikke hvad du har brug for. Desuden kender de ikke nødvendigvis de krav, der stilles til en køreprøve i dag.

Play safe! Din erfaring og rutine er begrænset

Du skal være bevidst om, at din kørselserfaring og rutine bygger på forholdsvis få kørelektioner og ikke på flere års erfaring, som de andre bilister. Desuden viser erfaringerne med køreprøver, at de fleste elever desværre kun viser 70-80% af deres evner til køreprøven. Derfor er der ingen grund til at lege smart, vise hvor “dygtig” du er og tage chancer. Når vi siger “Play Safe” mener vi f.eks.

  • Stop ved kryds hvor du har ubetinget vigepligt, med mindre du kan se at der er 100% frit til begge sider senest 10-20 meter fra krydset. Du skal vise at du kan overholde din vigepligt – ikke at du er hurtig til at komme videre.
  • Træk dig og giv god plads til modkørende på smalle veje, så du kan holde tilstrækkelig sideafstand til holdende køretøjer, cyklister, kantstenen og til de modkørende samt have god tid til dine orienteringer.
  • Skal du udenom et holdende køretøj, så træk ud i så god tid, at det bliver nemt for dig. Kommer du for tæt på en forhindring, bliver det sværere og du risikerer ikke at have tid til din orientering.

Og sådan kan vi blive ved. Det handler om at køre sikkert, være forudseende, planlægge kørslen og give plads til andre trafikanter.

Forlad elev rollen

Du skal være bilist. Du skal derfor kunne kører bil i mindst 30 minutter hvor du klarer dig selv. Du skal kunne tage konsekvensen af dine handlinger og dine fejl. Du skal kunne acceptere de fejl mm som du laver og komme videre uden at det påvirker dig. Hvis din fejl skaber problemer for dig selv eller andre, skal DU alene kunne rede situationen.
Du er ikke klar til køreprøven hvis du stadig er usikker, hvis du spørger din kørelærer til råds før eller under en manøvre, hvis du forsvarer dig selv overfor kørelæreren  eller hvis du diskluterer med din kørelærer. Vær selvkritisk og sørg for at få det nødvændige antal køretimer, så du kan klare dig selv. Tal fornuftigt med din kørelærer om det og tag en ekstra køretime eller to i stedet for at tage chancen.

Det er dyrt at dumpe.

Hvis du dumper til køreprøven, skal du igen betale et  prøvegebyr, bilen til køreprøven og ekstra køretimer til den næste prøve. To ekstra kørelektioner vil altid være billigere. Desuden bliver de fleste elever mere nervøse til køreprøve nr. to end de var til den første køreprøve.

Laver du en fejl

Glem den og kom videre. Hvis du tænker over fejlen, fjerner du dit fokus fra trafikken og dermed stiger risikoen for at overse en vigtig detalje.
Tænk frem og koncentrer dig om at komme videre. Vis den sagkyndige at du kan komme tilbage og falde ind i rytmen igen. Tænk derfor hele tiden fremad og koncentrer dig om det som kommer.

Højre – Venstre

Køreprøven er ikke en højre-venstre prøve. Hvis du har svært ved at skelne mellem højre og venstre, skal du bare sige det til den sagkyndige. Han eller hun vil så pege i den retning du skal svinge.
Hvis du bliver bedt om at svinge til venstre i et kryds og kommer til at svinge til højre, så er det ikke det du dumper af, hvis du bare svinger rigtigt til højre.

Kør behageligt

Prøv et øjeblik at forestille dig, at du sidder på passagersædet imens du kører bilen. Hvordan oplever du chauførens kørsel (din kørsel)? Er den rolig, planlagt, hurtig, stresset… Giver chauføren et godt og sikkert indtryk? Kan du læne dig tilbage og nyde køreturen?

Giv dig tid til at betjene bilen roligt og accelerere den op til den højeste tilladte hastighed som er forsvarlig. Dvs. rolige præcise gearskift, rolig tilkobling, jævn nedbremsning og bløde ratdrejninger. Det giver et godt og sikkert indtryk og du undgår at gå i stå.
Rolig kørsel er ikke det samme som langsom kørsel.

Udnyt de naturlige pauser

Udnyt pauserne i trafikken til din fordel. Når du alligevel holder stille for rødt eller triller i en kø, så brug tiden til at slappe lidt af, trække vejret dybt, lade skuldrene falde på plads, finde dig selv igen og se frem i den retning du skal køre om lidt.
Når du standser for ubetinget vigepligt kan du gøre det samme, imens du stille og roligt skifter til første gear og orienterer dig. Lad være med at skynde dig.

Hold afstand og gør det nemmere

Afstanden til den forankørende og sideafstanden til parkerede biler, cyklister m.v. er den frie plads du skal bruge til at kunne se langt frem og planlægge din kørsel. Mister du din afstand, så mister du din mulighed for at planlægge og vælge og du mister din sikkerhed. Hold derfor dine to sekunders afstand til dem der kører foran dig også hvis det er cyklister.
Når der bremses forude, så brems med. Bevar din afstand i meter til at starte med og kom først nærmere når din fart er kommet lidt ned. På den måde kan du bedre se frem på vejen se hvorfor der bremses.
Hold sideafstand så der er plads til at bildører kan åbnes. Kommer du tættere på, så sænk hastigheden og vær parat til at bremse.

Se langt frem og hold din bane

Den bane du kører i, er den bane andre har set at du kører i og forventer at du bliver ved med at køre i.
Se altid så langt frem i din bane som muligt. Er der forhindringer forude, så orienter dig straks i sidespejlet for at se om du kan skifte bane. Kan du det, så kig over skulderen og tjek den blinde vinkel – sådan som du har lært det.
Hvis du efter et kig i spejlet ikke mener at det er muligt at skifte bane, så brug blinklyset med det samme og vent på at de andre giver dig plads – men vær forberedt på at du skal bremse og evt. stoppe helt op med god afstand til forhindringen.
Hvis du ikke har tid til at orientere dig eller det ikke bliver muligt at skifte bane , så brems farten ned med det samme og stands med god afstand til forhindringen.

Se langt frem og planlæg din kørsel

Ofte vil den sagkyndige give dig en besked om noget du skal gøre en del længere fremme. F.eks. ”I krydset for enden af vejen skal du til venstre”. Hvis du retter dit fokus på krydset hvor du skal svinge til venstre, vil du overse de tre højrevigepligter du kører forbi på vej til krydset. Bred dit blik ud så du ser alle forhindringer inden krydset for enden.

Problemer skal løses med det samme

Ingen problemer løses af sig selv. Du skal aktivt løse dem.
Hvis en bil foran dig bremser eller blinker for at svinge, fodgægere går over vejen, modkørende kører ind i din bane osv., så orienter dig straks for at finde ud af om du kan ændre placering. Kan du ikke det (måske er der slet ikke tid til orientering), så begynd at bremse farten ned med det samme (så får du måske tid til orientering).

Brug det du ser

Du behøver kun at se een ting, som du skal standse for. Hvis du f.eks. skal svinge til højre i et kryds og ser fodgængere (eller cyklister i sidespejlet) som du skal standse for, så stands. Når du allerede nu har besluttet dig for at standse, så undgå at stresse dig selv ved at kigge efter den samme trafikant eller efter alt muligt andet du også skal standse for.
Brug istedet tiden på at standse det rigtige sted, skifte til første gear, være særlig opmærksom på lyssignalet og lav korte kig efter cyklister og fodgængere. Husk at orientere dig over skulderen inden du svinger.

Flere svingbaner

Hvis du skal svinge i et kryds med to svingbaner, så skal du som udgangspunkt vælge banen længst til højre. Hvis du havner i banen til venstre (uanset om det er rigtigt eller forkert), så hold din bane igennem hele svinget og indtil du er oppe i fart igen. Derefter kan du skifte til højre bane.

Jeg gik i stå!

Det overrasker altid. Men det sker for alle engang imellem. Hvis du går i stå, så start bilen, sæt i første gear og se dig for – gør det med det samme, men lad være med at stresse. Man kan dumpe af at gå i stå, men det kommer helt an på situationen og hvordan du kommer videre. Koncentrer dig og få ro og overblik igen.

Bestået eller ikke bestået

Når man er til eksamen, består man med karakteren 02 og sådan er det også med køreprøven. Selv om du ikke får en karakter til køreprøven, skal du bare køre til et 02. Der er altså plads til at lave fejl og bestå alligevel. Og det kræver absolut ikke 100% fejlfri kørsel for at bestå køreprøven. Hvis du ikke tror på det, så læs her Bestod køreprøven – men fik fartbøde.