Teoriprøven

Fakta om teoriprøven

Hvor afholdes teoriprøven?

Teoriprøven afholdes på Færdselsstyrelsens lokationer rundt om i landet.

Hvor længe varer en teoriprøve?

Teoriprøven varer 25 minutter.

Hvad skal jeg have med til teoriprøven?

Er du almindelig elev, skal medbringe din lektionsplan, ansøgning om kørekort og pas.
Skal du til kontrollerende prøve, skal du medbringe din ansøgning om kørekort, dit kørekort eller pas.
Er du i tvivl om du har de rigtige dokumenter, så spørg din kørelærer eller læs her hvilke dokumenter du skal have med til teoriprøven.

Må jeg bruge hjælpemidler til teoriprøven?

Nej. Du må ikke bruge hjælpemidler under teoriprøven. Du må ikke engang bruge din egen kuglepen og mobiltelefoner skal være slukket. Bliver du taget for at snyde til teoriprøven, vil du som minimum blive afvist / bortvist og skal betale nyt prøvegebyr.

Hvor mange fejl må man have i teoriprøven

Du må have fejl i spørgsmålene til 5 uf af de 25 billeder som teoriprøven består af. Det betyder at du skal svare rigtigt på alle spørgsmål i 20 af de 25 billeder.

Hvornår får jeg svar på om jeg har bestået?

Du for svar på din teoriprøve, kort efter den er afsluttet.

Den digitale teoriprøve

Hvor kan jeg tage en digital teoriprøve

I løbet af 2024 bliver 15 af Færdsstyrelsens teoriprøvesteder ændret til digitale prøvesteder. De 15 steder er Kolding, Esbjerg, Roskilde, Hillerød, Amager Strand, Slagelse, Nykøbing-Falster, Odense, Århus, Horsens, Viborg, Holstebro, Aalborg, Frederikshavn og Aabenraa. I 2025 forventer færdselsstyrelsen at flere teoriprøvesteder bliver digitale.

Hvordan foregår den digitale teoriprøve

På videoen herunder, kan du se en gennemgang af den nye digitale teoriprøve.

Den traditionelle analoge teoriprøve

Hvad består den analoge teoriprøve af?

Du får vist 25 billeder på en skærm.

Til hvert spørgsmål vil der være 2-4 spørgsmål. Spørgsmålene skal besvares med et JA eller NEJ på et afkrydsningsark.

Billederne er ofte taget fra førersædet i en bil og forestiller en kørselssituation.

Svarer du forkert på et eller flere af spørgsmålene til et billede, har du fejl i det billede og det giver 1 fejl i prøven.

Det er muligt at rette dine svar, men du har ikke meget tid til det. Se her hvordan du retter et svar korrekt.

Prøven varer 25 minutter og billederne skifter automastisk.

Hør efter

Alle oplysninger og spørgsmål bliver læst op – der er intet på skrift. Du kan altså ikke få gentaget hverken spørgsmål eller teksten i starten af billedet.

Du er ikke alene

I er flere som er til prøve samtidig. I vil sidde ved hvert jeres bord og se op mod lærredet hvor billederne bliver vist.

Afkrydsningsskema til teoriprøven

Autoskolens afkrydsningsskema til teoriprøven, kan gratis downloades her.