Valg af køreskole

Når man skal vælge køreskole, er prisen ofte afgørende for valget. Hvorfor købe en kørekortpakke til 13.000 kr. når man kan få den samme pakke et andet sted for 8.000 kr. eller på Sweetdeal for 5.000 kr.?

Men et dyrt kørekort handler ikke kun om prisen på kørekortpakken. Det ved alle køreskoler og især de “billige” køreskoler er meget kreative, når de skal have de penge i kassen, som de mistede på den billige pakke. Du opdager det bare først når du er kommet i gang.

Gode råd når du skal finde en køreskole

Råd fra uafhængige og troværdige steder
  • Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har en rigtig fin vejledning til dig der skal til at tage kørekort. I deres Tema om kørekort kan du få hjælp til at vælge den rigtige køreskole og til at gennemskue de mange tilbud.
  • Rådet for SIKKER TRAFIK har også en glimrende vejledning der hedder: Gode råd før du vælger køreskole.
Anbefalinger fra dine venner

Et rigtig godt grundlag at vælge køreskole udfra, er anbefalinger fra dine venner. Har dine venner fået en god oplevelse med deres kørelærer, er det sandsynligt at du også får det. Husk at fortælle kørelæreren, at du er blevet anbefalet ham/hende.

Gå til den gratis introduktion

Mange køreskoler har en gratis introduktion. Prøv at gå til introduktionen på flere køreskoler og du kan blive overrasket over hvor forskellige de er. Vær kristisk overfor dem der virker smarte og roser sig selv.
Når du vælger at fortsætte på en køreskole, vil den gratis introduktion gælde som den første teorilektion.

Trustpilot, Facebook, køreskolens hjemmeside mv.

Mange af de køreskoler som elever skriver om til Autoskolen.dk, har 5 stjerner og masser af positive anmeldelser. Det hænger slet ikke sammen med elevernes oplevelser.
Uanset hvor mange stjerner der er på Trustpilot.dkDumpeprocent.dk eller hvor mange likes der er på køreskolens Facebookside, er det ikke garanti for noget. Det er nemt at snyde med den slags.
Læs mere i artiklen Forbrugerombudsmanden: Man skal kunne stole på anmeldelser på nettet.

Medlem af kørelærer organisationer

Der findes et par branche organisationer som kørelærere kan være medlem af, men det er desværre ingen garanti for kvaliteten af undervisningen. Det er selvfølgelig godt, at kørelærer organisationer som DK-U ekskluderer de brådne kar. Problemet er jo bare, at det først sker efter en elev har haft en dårlig oplevelse med køreskolen og har måtte kæmpe for sin sag.
De største kørelærer organisationer er Dansk Kørelærer-Union (DK-U), Danske Kørelæreres Landorganisation (DKL), Kørelærerforeningen og Foreningen af Frie Kørelærere.