Vejledning i at skifte kørelærer

Over halvdelen af alle de spørgsmål vi modtager i autoskolen.dk’s brevkasse, handler om elever der af forskellige årsager, ønsker at skifte kørelærer eller køreskole.

Du har ret til at skifte kørelærer

Du har altid ret til at skifte kørelærer. Du henvender dig bare til den nye kørelærer, fortæller hvor langt du er kommet og hvorfor du vil skifte. Så burde tingene falde på plads.
Der er dog ofte nogle spørgsmål som kan være uklare, når man vil skifte køreskole. Dem ser vi på her.

1. Lektionsplan og Ansøgning

I Bekendtgørelse om kørekort §44 Stk. 7 står der: “Såfremt køreeleven skifter kørelærer i undervisningsforløbet, skal den hidtidige kørelærer udlevere sit eksemplar af lektionsplanen til den nye kørelærer til brug i køreelevens fortsatte køreundervisning.”

Lektionsplanen er altså kørelærerens ejendom. Når du vil skifte kørelærer, skal din nye kørelærer bede din gamle kørelærer om at udlevere lektionsplanen.
Din gamle kørelærer må ikke ligge hindringer i vejen for at du skifter kørelærer, men udleveringen kan godt tage lidt tid. Du skal derfor være forberedt på at der bliver noget ventetid inden din nye kørelærer får udleveret lektionsplanen og du kan komme videre med undervissningen.

Det vil dog lette skiftet en hel del hvis du selv er i besidelse af både lektionsplan og ansøgning, f.eks. hvis du lige har været til teoriprøve eller  på glatbane.

2. Økonomi

2.1  Jeg har købt en pakke og har ikke brugt det hele.

Det bedste råd til dig er: Brug resten af pakken før du skifter. Du har nemlig ikke krav på at få penge tilbage for det du ikke har brugt (se nedenunder).
Især hvis du ikke har været på glatbanen, vil det være økonomisk fornuftigt at blive på køreskolen indtil den er overstået. Skal du købe et nyt glatbanekursus på din nye køreskole, kan det koste over 4.000 kr.

Vigtigt: Hvis du tager pakken færdig inden du skifter, skal den nye kørelærer vente med at tage dig over på hans side i Køreprøvebooking til du har taget den sidste undervisning. Vi har oplevet køreskoler som har aflyst elevens glatbane, da de opdagede at eleven havde kontaktet en ny køreskole.

2.2  Jeg har købt en pakke. Kan jeg få penge tilbage ?

NEJ. Hvis du har købt en pakke (lovpakke, kørekortpakke mm), har du som udgangspunkt indgået en bindende aftale, som du ikke kan fortryde. Det betyder at du ikke ret til at få penge tilbage hvis du skifter kørelærer. Til gengæld har du forhåbentlig fået en pæn rabat.
Det kan sammenlignes med at du køber tre rugbrød for 30 kr. og kun når at bruge de to før det går galt og det sidste bliver muggent. Du får nok ikke butikken til at betale dig 10 kr. tilbage for det 3. brød.
Men måske alligevel. De fleste fornuftige køreskoler vil ofte omregne det du har brugt i pakken til de normale priser og trække det fra det beløb du betalte for pakken. Bliver der noget tilbage, er det så det du kan få udbetalt. Dvs. at du mister den rabat der var en del af pakken.

Et eksempel.
Du har købt en pakke på din køreskole og har sparet 3.000 kr. i forhold til normalpriserne. Fuld af forventning starter du på køreskolen.

Køreskolens normalpriser
Teoriundervisning inkl. materialer 2,195,00 kr.
Manøvrebane. Leje af bane og bil. Forsikring. 4 kørelektioner 2.300,00 kr.
Kørelektioner. 16 stk. á 400,00 kr. 6.400,00 kr.
Glatbane kursus. Leje af bane og bil. Forsikring. 4 kørelektioner 4.100,00 kr.
Ialt i normalpriser
14,995,00 kr.
Pakken indeholder præcis det samme men koster kun 11,995,00 kr.

Nu vil du skifte køreskole.
Du har påbegyndt teoriundervisning, været på manøvrebane og kørt 16 kørelektioner på vej. Som udgangspunkt har du ikke ret til at få noget tilbage. Hvis køreskolen vil udbetale differencen, kan regnestykket se sådan ud.

Køreskolens normalpriser
Teoriundervisning. (Uanset om du har taget a teoriundervisningen, skal hele kurset normalt betales) 2.195,00 kr.
Manøvrebane. Leje af bane og bil. Forsikring. 4 kørelektioner 2.300,00 kr.
Kørelektioner. 16 stk. á 400,00 kr. 6.400,00 kr.
I køreskolens normalpriser har du brugt for
10.895,00 kr.
Pakken kostede 11,995,00 kr.
Beløbet du kan få udbetalt hvis du forlader køreskolen 1,100,00 kr.
2.3 Koster det ekstra kørelektioner når jeg skifter kørelærer ?

Det vil nok koste 1 ekstra kørelektion udover det du ellers skulle have brugt. Den går til at du lærer den nye bil og kørelæreren at kende og til at den nye kørelærer får en ide om hvor dit niveau ligger og hvad der skal til, så du kan bestå køreprøven.

Når man skifter kørelærer, sker det ofte at eleven får nyt mod på at lære og får lysten til at køre bil tilbage. Det betyder at eleven bliver mere modtagelig for undervisning. Især når man får lagt en plan for resten af forløbet og opdager, at i begge to arbejder for at du skal blive færdig og bestå din køreprøve. Og det kan gøre, at det samlet set bliver billigere at skifte kørelærer end at være blevet hos den gamle.

Men, det kan også godt være, at din gamle kørelærer ikke har lært dig det du skulle lære. Det oplever vi desværre tit. Din nye kørelærer skal først opdage hvad du mangler og få det på plads. Og så kan det selvfølgelig koste mere end man forventede. På den anden side, så var der jo en grund til at du skiftede.

2.4  Skylder du din gamle kørelærer penge?

Det sender et temmelig dårligt signal til den nye kørelærer, hvis du vil skifte kørelærer og samtidig skylder din gamle kørelærer penge. Din nye og din gamle kørelærer vil normalt have kontakt med hinanden når du vil skifte køreskole. Så hvis du skylder den gamle kørelærer penge, må du forvente at den nye kørelærer ikke kører med dig før du har betalt.

3. Gå aldrig tilbage til en fuser

Din gamle kørelærer må ikke forhindre dig i at skifte køreskole. Men nogen elever har desværre oplevet at blive kontaktet af den gamle kørelærer som prøver at lokke eleven til at lade være med at skifte, ved f.eks. at give dig en gratis køretime.

Det er nu du skal huske på hvorfor du ville skifte.