Vejledning i at klage

Vil du klage over din kørelærer?

Føler du dig snydt, dårligt behandlet eller er du blevet lovet noget som ikke holder, så er der mulighed for at klage og måske få en del af dine udgifter tilbagebetalt.
Mange af de mails vi modtager i autoskolen.dk’s brevkasse, drejer sig bl.a. om muligheden for at klage over kørelæreren. Det kan der være mange grunde til, f.eks.

• Eleven ikke kan få regelmæssige køretider, så man hver gang skal bruge tid på at huske hvordan det nu var man gjorde.
  • Kørelæreren ikke møder op til køretimerne eller teoriundervisningen.
  • Kørelæreren giver ikke den undervisning du skal have i forhold til lektionsplanen.
  • Kørelæreren snakker i telefon i køretimerne eller spiller computerspil (ja det sker).
  • Kørelæreren råber, er sur, er nærgående, taler om sine egne personlige problemer i stedet for at undervise.
  • Det kan være elever der ikke kan bestå deres teoriprøve eller køreprøve og oplever at kørelæreren ikke hjælper dem videre, men bare bestiller en ny prøve.
Du kan klage til Ankevævn for Køreundervisning

Før du sender en klage til ankenævnet, skal du først sende en skriftlig kllage til din køreskole. Send den på mail og bed evt. om kvittering for at den er modtaget. Sørg for at din klage er velformuleret, saglig og til at forstå. Få evt. en ven eller dine forældrer til at se klagen igennem og hjælpe med at rette den til.

Det koster 150 kr. at få sin klage behandlet af ankenævnet. Hvis du får medhold i klagen eller hvis din klage afvises afvises som uegnet til behandling, vil du få de 150 kr. tilbage.

Læs mere om at klage over køreundervisning på

Vi vil ikke skrive mere om at klage, fordi de tre ovenstående sider gør det rigtig godt.